Didaktické hry
Povinnou súčasťou obsahu vzdelávania sú prierezové témy, ktoré sa spravidla prelínajú cez vzdelávacie oblasti. Jednou z nich je "Ochrana života a zdravia". Cieľom uplatňovania tejto témy je prispieť k tomu, aby žiak 1. stupňa základnej školy:
- rozpoznal nebezpečné situácie ohrozujúce život a zdravie;
- osvojil si praktické zručnosti v sebaochrane;
- pochopil dôležitosť poskytnutia pomoci iným v prípade ohrozenia zdravia a života;
- vedel vhodne zareagovať v prípade potreby poskytnutia prvej pomoci;
- osvojil si základné činnosti súvisiace s pohybom a pobytom v prírode;
- rozvíjal svoju telesnú zdatnosť a pohybovú výkonnosť v prírodných podmienkach.
Povinné učivo "Ochrana života a zdravia" (OŽZ) sa v základných školách realizuje prostredníctvom vyučovacích predmetov štátneho vzdelávacieho programu a samostatných organizačných foriem vyučovania - didaktických hier a účelových cvičení.
Didaktické hry v 1. - 4. ročníku sa konajú v prírode jedenkrát do roka v trvaní 4 hodín. Pred didaktickými hrami sa realizuje teoretická príprava v rozsahu 2 - 4 hodín podľa náročnosti plánovaných činností. My sme sa v 3.ročníku v rámci tejto časti zamerali najmä na orientáciu v priestore prostredníctvom plánov a nákresov. Nevynechali sme ani zdravotnú prípravu, ktorá spočívala v ošetrovaní a obväzovaní prstov ruky, lakťa, oka a hlavy.
Praktickú časť zas tvorili
kontrolné otázky, úlohy, praktické cvičenia a
motivačné skutočné príbehy k problematike potrebnej na prežitie pri vzniku
mimoriadnej udalosti a v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie. Okrem toho sme si vyskúšali aj množstvo praktických
cvičení na získanie nevyhnutných vedomostí, zručností a návykov potrebných pri
poskytovaní prvej pomoci a záchrane ľudského života. Hoci sme všetky tieto
činnosti vnímali ako "hru", nebrali sme ich na ľahkú váhu. Uvedomovali sme si,
že vedomosti, ktoré sme pri nich nadobudli, nám v prípade potreby dokážu ochrániť
zdravie alebo zachrániť život.